7 najčešćih pitanja kod odabira poslovnog softvera

Pronalaženje odgovarajućeg softverskog rešenja nikako nije trivijalna stvar, stoga tom prilikom treba obratiti pažnju na veći broj faktora. Možda i najvažniji je taj koliko se neko rešenje uklapa u zacrtane ciljeve firme i još bitnije, ustaljenu metodologiju rada. Ukoliko odaberemo neki previše složen softver, koji sadrži više opcija nego što nam je potrebno, bespotrebno ćemo povećati vreme za implementaciju rešenja i obuku, dok će nam sa druge strane previše pojednostavljen poslovni softver sa nedovoljno opcija otežati ostvarenje poslovnih ciljeva.


Dakle, u slučaju da smo već ispitali postojeće poslovne softvere i ustanovili da svaki od njih zahteva dugačak spisak izmena da bi nam koristio na pravi način, jeftinije rešenje često predstavlja izrada softvera od nule, prilagođenog poslovanju konkretno naše firme.

Ali, da li je baš tako, i zašto bismo trošili veći novac ukoliko ne moramo?

 

Ovo je česta situacija u poslovanju, koja često otvara i nedoumice poput: koliko vremena zahteva izrada personalizovanog softvera, da li se mali poslovni softver može proširiti tako da odgovori na dodatne zahteve, da li to može učiniti neko drugi osim onog ko ga je napravio itd.


U nastavku pročitajte 7 najčešćih nedoumica kod izrade poslovnog softvera:

1. Izrada personalizovanog poslovnog softvera zahteva mnogo više vremena nego nabavka nekog gotovog rešenja

To je generalno tačno. Međutim, ta razlika ne mora biti drastična, jer postoje mnogo načina da se ona svede na minimum. U svom dosadašnjem radu razvili smo veliki broj upotrebljivih algoritama i softverskih biblioteka koje su dovoljno flekisibilni da se mogu iskoristiti u bilo kom softverskom proizvodu, a vrlo je moguće da u paleti postojećih proizvoda već postoji rešenje koje je jako blisko onome što je vama potrebno. Na taj način se značajno smanjuje vreme potrebno za razvoj, ali i cena finalnog rešenja.

 

2. Personalizovani softver košta mnogo više u odnosu na već gotovo rešenje

Ovo može, a i ne mora biti slučaj, i umnogome zavisi od toga šta sve ulazi u cenu. Prilikom nabavke obavezno treba obratiti pažnju na aspekte koji često predstavljaju skrivene troškove kod kupovine poslovnog softvera: održavanje, temeljna obuka zaposlenih, brzina podrške, mogućnost daljeg proširenja ili adaptacije za buduće potrebe.

Takođe, obavezno treba uzeti u obzir i koliko ćemo personalizacijom dobiti na produktivnosti, brzini i kvalitetu informacija. Uzmimo za primer softver za neki call centar koji se bavi telemarketingom i podrazumeva 100 poziva po agentu dnevno. Agent koji koristi softver sa poljima koja pri beleženju toka poziva nude odabir između standardnih odgovora koje svakodnevno čuje od klijenata, unapred predviđa sve tokove poziva na osnovu iskustva i pruža bazu svih relevantnih informacija uz jednostavan interfejs, biće neuporedivo rasterećeniji i produktivniji, sa mnogo većim fokusom na kvalitet usluge od agenta koji sve unosi ,,peške“ i muči se sa pronalaženjem polja i potrebnih podataka na nasumičnim web sajtovima.

Tek kada se sve to stavi na papir, možemo realno sagledati cenu personalizovanog i gotovog poslovnog softvera i vrednost koju će imati za nas, u kom slučaju se vrlo lako može ispostaviti da je razvoj novog rešenja zapravo lakši, brži i ekonomičniji put.

 

3. Želimo da nadogradimo svoj postojeći softver, ali proizvođač ne nudi tu uslugu. Da li to može da uradi neko drugi?

U najvećem broju slučajeva da, ali postoje situacije, iako retke, kada to nije moguće. Zavisi od toga da li je sistem otvorenog ili zatvorenog tipa, na kojoj se platformi bazira, kao i da li odabrana IT kompanija može očekivati saradnju od strane proizvođača postojećeg softvera, koja je često neophodna da bi se neko proširenje uspešno realizovalo. U svakom slučaju, ukoliko postoji potreba za nadogradnjom postojećeg softvera, najbolje je organizovati sastanak gde bi se odabranoj IT kompaniji prezentovalo rešenje koje trenutno koristimo i preciziralo kakva su nam proširenja potrebna, nakon čega kompanija analizira trenutnu situaciju i daje nam prikaz mogućih proširenja.

 

4. Kako izgleda proces izrade personalizovanog poslovnog softvera?

Prvi korak je sastanak sa odabranom IT kompanijom, uz detaljan prikaz želja i potreba na koje novi softver mora da odgovori. Nakon toga, kompanija i klijent zajednički kreiraju specifikacije i projektni plan za izradu softvera, koji potom klijent odobrava ili upućuje na dalju doradu. Kada su konačne specifikacije dogovorene, klijentu se šalje zvanična ponuda za izradu softvera koja uključuje specifikacije usluga sa cenama i rok izrade. Ukoliko klijent prihvati ponudu, potpisuje se ugovor o izradi softvera u kome se definišu prava i obaveze obe strane, nakon čega IT kompanija pristupa izradi proizvoda.

 

5. Koje sve platforme može da pokriva poslovni softver?

Pri izradi je najbolje koristiti se jednom starom izrekom koja kaže da treba koristiti pravi alat za pravi posao. To znači da za svaki konkretan zadatak i konkretnu platformu treba izabrati tehnologije koje su se pokazale kao najbolje, najefikasnije i najprimerenije upravo tom zadatku i toj platformi. Stoga Juratech systems pokriva windows, windows mobile, android i web aplikacije koje se mogu koristiti na više različitih platformi.

 

6. Imamo ideju za softver koji bi nam značajno pomogao u poslovanju i želimo da ga nakon izrade komercijalizujemo i ponudimo na tržištu. Koliko je lako doći do ovakvog tipa saradnje?

Ovo je zapravo vrlo čest oblik saradnje između klijenata i IT kompanija, i primer idealnog poslovnog odnosa na obostranu korist. Zašto? Klijent, kao neko ko se bavi određenom oblašću, najbolje poznaje specifičnosti poslovanja u toj oblasti i samim tim ima i direktan uvid u probleme koji koče poslovanje. IT kompanija nudi znanje, iskustvo i stručnost koja omogućava iznalaženje i proizvodnju softvera koji ciljano rešava konkretno te i takve probleme, i obezbeđuje kompletnu logistiku za korišćenje tog softvera. Na taj način obe strane daju nezamenljive informacije jedna drugoj, i stvara se kvalitetan proizvod sa velikim izgledima za uspeh na tržištu.

 

7. Ukoliko IT kompanija razvije neki poslovni softver za nas, da li do tog rešenja može da dođe i naša konkurencija, a.k.a. modeli saradnje sa proizvođačem poslovnog softvera

Uzajamna prava i obaveze dogovaraju se pre početka razvoja softvera i unose se u ugovor o izradi softvera koji potpisuju obe strane. Generalno, postoje 3 najčešća modela saradnje u izradi softvera:

a) softver se izrađuje ekskluzivno za vas- u ovom slučaju sva autorska prava prelaze na klijenta koji nadalje ima puno pravo da sve elemente finalnog rešenja, uključujući izvorni kod i izvršne fajlove, koristi po sopstvenom nahođenju


b) softver se izrađuje partnerski- u tom slučaju, nakon obavljenog posla, IT kompanija koja je proizvela softver i klijent dele autorska prava nad finalnim rešenjem. Obe strane mogu samostalno ili zajednički vršiti izmene nad finalnim rešenjem, distribuirati ga, instalirati na neograničenom broju računara i sl.

c) softver se izrađuje ZA klijenta, ali bez ekskluzive- ovo podrazumeva da nakon obavljenog posla, proizvođač zadržava autorska prava, dok se klijentu licencira finalno rešenje. U praksi, ovo znači da klijent plaća isključivo količinu licenci za koju se odluči, a ne sam razvoj proizvoda. Za klijenta koji planira da rešenje koristi na malom broju računara ovo je najisplativiji model.


Datum objave: 06.10.2016


Pre: 5 razloga zbog kojih je bitno da vaša firma ima web prezentaciju

Posle: Forum telekomunikacija TELFOR 2016.